Aktive Gamere konferansen - en suksess!

Godt over 100 gaming og E-sport interesserte samlet seg i Bergen den 19. november

7.1.2022

Jon Askeland fikk gleden av å åpne konferansen og hadde pyntet seg med fylkesordførerkjedet for anledningen, han ville møte gamerene med respekt og sa følgende: "Vi i Vestland er ekstra tøffe i trynet. Vi har E-sport som fag i den videregående skolen. Vi skal utvide både med klasser og skoler. Vi gir stipend i støtte og håper å få se en verdensmester. Vi er blottet for fordommer her vest. Vi ser bare muligheter"

Fordommer

Til tross for godord fra Fylkesordføreren var det likevel viktig å sette fordommer på agendaen. For de finns. Preben «Prebz» Fjell tok oss med på en gjennomgang av hva fordommer gaminginteresserte har måtte leve med som følge av mangel på kunnskap rundt aktiviteten. Dette er noe dagens gamere fortsatt kjenner på. I presentasjonen av sin forskningsartikkel kunne Karolin Elisabeth Moberg fra Universitet i Bergen fortelle oss at gaming er en viktig sosial arena for guttene hun hadde intervjuet i forbindelse med sin masteroppgave. Men de fleste av de ville fremdeles ikke identifisere seg som en gamer, mye på grunn av fordommer og negative stereotypier.

Den sosiale mestringsarenaen i utvikling

Men flere og flere er på vei ut av kjellerstuen og inn i sosiale felleskap. Marcus Alexander Dahl kunne fortelle om tradisjonen for den sosiale LAN kulturen i Norge. E-sport alliansen ved Andrè Baumann og Florø E-sport ved Frank Willy Djupvik gav oss videre innsikt i hvordan og hvorfor man absolutt bør etablere lokale E-sport tilbud. Paul Joachim Bloch Thorsen fra Helse Bergen kunne fortelle om hvordan de bruker gaming som mestringsarena for pasienter. Maria Eriksen kunne avsløre at snart kan gaming og E-sport interesserte få lov til å boltre seg i det helt nye Spillhuset Bergen.

Idrett og E-sport

Michael Jørgensen fra Olympiatoppen Vest trakk spennende paralleller mellom E-sport og idretten fra et toppidrettsperspektiv. Idrettsforbundet ved Per Tøien gav oss innblikk i hvordan organiseringen av E-sport i idretten sakte tar form, og hvilke utfordringer vi har i vente. Til stor inspirasjon fortalte Lasse Kjær fra den danske gymnastikk og idrettsforening (DGI) om hvordan E-sport har bredd om seg med ekstrem fart etter DGI tok E-sport inn varmen i 2017 som et lite, men ambisiøst prosjekt. Sindre Rygg, E-sport lærer på Arna vgs kunne fortelle om E-sport utøvere fra denne toppidrettslinjen som etablerer seg på verdensscenen.

Utøverne i sentrum

Utøverne selv var også på plass der Vetle Faret Tønnesen fikk tildelt tidenes første utviklingsstipend i E-sport på 40 000 kr av Vestland fylkeskommune. Han var i godt selskap med Sportklubben Brann sin FIFA utøver Åsmund Røed, som sammen med Åsmund Elgesem gav oss innsikt i Brann sin E-fotball satsing. Men livet som E-sport utøver bringer med seg utfordringer. Cecilie Jelstad kunne fortelle om helt spesielle problemstillinger som dukker opp når tenåring sønnen «Krizzii» nå satser på E-sport. Hun etterlyste kunnskap, strukturer og trygge rammer for gamere å utvikle seg i.

Gaming i balanse

Førsteamanuensis Silje Mæland fra UIB presenterte masteroppgaven til Regina Hamre (som dessverre var blitt syk) og kunne fortelle at struktur og trygge rammer er en nødvendig utvikling av balansert gaming, da Regina sin studie viste at gaming kan være vanskelig å balansere med vaner som søvn. Men dette må ikke forveksles med at gaming er skadelig, da vi nå har flere studier som viser at å spille mye ikke nødvendigvis er en risiko for unge. Nettpatruljen i Vest politidistrikt, var kledd i uniform for dagen og kunne fortelle at de bruker gaming som en måte å nå ut til ungdom, et viktig verktøy på ungdommens premisser.

Vestland i førersetet

Det er helt klart et yrende engasjement rundt utviklingen av gaming og E-sport i Vestland. Utvalgsleder for kultur, idrett og inkludering, Stian Davies viste hvordan Vestland fylkeskommune har satt gaming og E-sport på den politiske agendaen i Vestland blant annet gjennom en rykende fersk E-sport og gaming strategi. Store ting vil skje de kommende årene om vi ser og utnytter felles synergier på tvers av person og organisasjon. Idrettsklynge Vest og Vestlandet E-sport er gode nettverksorganisasjoner å ha i denne sammenheng.

En spennende framtid

Avslutningsvis hadde vi utfordret Anders Meland, en klok mann med en brei CV innen prestasjonsutvikling om å se inn i framtiden. Hva har vi i vente? Det var mange som fikk seg en a-ha opplevelse etter dette inspirerende foredraget. For gaming og teknologi er for full fart på vei inn i samfunnet vårt, her gjelder det å følge med i timen. Og hvem vet, kanskje er Vestland, i fremtiden, plassen hvor vi samler tusenvis av gaming og e-sport interesserte til et storslått arrangement i det som er den største fritidsinteressen blant barn og unge. Frøene ble i allefall sådd da Alan Madsen fra VestLan, Marius Solberg frå Errors Party og Lasse Kjær fra DGI diskuterte mulighetene for både små og store E-sport arrangement sammen med Arve Lindgren fra Visit Bergen.